this site the web

564..တေယာသမိုင္း

 






ကၽြန္ေတာ္သည္ ဂီတေလာကမွ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္၍ ဂီတႏွင့္ပတ္သက္္ၿပီး အျခားမိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းမ်ား ဗဟုသုတရ႐ိွေစရန္ ဒီပို႕စ္ေလးကို ေရးလိုက္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

“တေယာ”ကို လူတိုင္းျမင္ဖူး၍ တေယာ၏ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ေတးသံသာကိုလည္း ၾကားဖူးၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ တေယာ၏ သမိုင္းေၾကာင္းကိုမူ သိသူနည္းလိမ့္မည္ဟုထင္ပါသည္။ သို႕ျဖစ္၍ တေယာအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာအခ်ိဳ႕ကို တင္ျပလိုပါ၏။

တေယာျပဳလုပ္ပံု
“တေယာ”သည္ ႀကိဳးတပ္တူရိယာတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ မူလက တေယာသည္ ယေန႕အသံုးျပဳေနၾကေသာ တေယာေလာက္ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္မေကာင္းေပ။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၀၀ျပည့္ခန္႕တြင္ေပၚေသာ တေယာလုပ္သူ “နိကိုေလာအားမာတီ”ႏွင့္ “အန္တိုနီးယပ္စထရားဒီဗဲရီယပ္” တို႕ လက္ရာေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ ယခုအခါ တေယာသံသည္ အလြန္သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္႐ိွေပသည္။ တေယာလုပ္ရာတြင္ လက္ရာေကာင္းသျဖင့္ နာမည္ေက်ာ္ၾကားေသာ ပုဂၢိဳလ္မွာ “ဂ်ဴဇက္ေပကြနိယဲရီ” ျဖစ္သည္။
တေယာသံ ေကာင္း၊ မေကာင္းမွာ အသံုးျပဳေသာ သစ္သားေပၚမူတည္သည္။ တေယာလုပ္ရန္ သစ္သားကို
အသားေသေအာင္ ႏွစ္ခ်ိဳ႕ထားရသည္။ သစ္သားအမ်ိဳးအစားကိုလည္း အထူးေ႐ြးခ်ယ္ရ၏။ သို႕မွသာလွ်င္ တေယာလုပ္ရာ၌ ပါ၀င္ေသာ သစ္သားအစိတ္အပုိင္းတို႕သည္ ခံုးျခင္း၊ အက္ျခင္း၊ လိမ္ျခင္း၊ ကြဲျခင္း မ႐ိွႏိုင္ေတာ့ေပ။ တေယာလုပ္ရာတြင္ သစ္သားအစိတ္အပိုင္း အမ်ိဳးေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ရ၏။ လိုရာပံုစံအတိုင္း သစ္သားကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၍ အပိုင္းအစတို႕ကို အံက်ေအာင္ ေကာ္ျဖင့္ ဆက္စပ္ရ၏။ အၿပီးသတ္၌ တေယာကို အေရာင္တင္ေပးရ၏။
တေယာတြင္ပါ၀င္ေသာ အစိတ္အပိုင္းတို႕တြင္ အရပ္စကားျဖင့္ တေယာအိုးဟုေခၚေသာ ကိုယ္ထည္သည္
အေရးႀကီးဆံုးျဖစ္၏။ တေယာကိုယ္ကို ပါးလႊာေသာ ပ်ဥ္းျပားျဖင့္ ျပဳလုပ္ရ၏။ တေယာကိုယ္၌ ေက်ာပိုင္းႏွင့္ ၀မ္းပိုင္းကို ေဘးပတ္လည္၌ သစ္သားေပါင္ျဖင့္ ဆက္စပ္ထားသည္။ ထိုေပါင္ကို ေဘးပတ္ဟုေခၚသည္။ ပ်ဥ္ႏွစ္ခ်ပ္ကို အ႐ွည္လိုက္စပ္၍ေက်ာပိုင္းကို လုပ္ရစၿမဲျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ တစ္ခါတစ္ရံ ပ်ဥ္တစ္ခ်ပ္တည္းႏွင့္ စပ္၍ လုပ္သည္လည္း႐ိွသည္။ တေယာသည္ ေသးသြယ္ေသာ လည္တံ႐ိွသည္။ လည္တံအထက္ပိုင္း၌ ေအာက္ဘက္သို႕အနည္းငယ္ေကာ့၍ဆင္းေသာေခါင္းပိုင္း႐ိွသည္။ထိုေခါင္းပိုင္း၏ ေဘးတစ္ဘက္တစ္ခ်က္တြင္ အေပါက္ႏွစ္ခုစီ႐ိွရာ ေပါင္း ေလးေပါက္ျဖစ္သည္။ ထိုေလးေပါက္တြင္ “ေသာ့”ဟုေခၚေသာ တေယာႀကိဳး ခ်ည္တံ ေလးခု႐ိွသည္။ လည္တံထိပ္မွစ၍ ၀မ္းဗိုက္၏ သံုးပံုတစ္ပံုေက်ာ္အထိေရာက္၍ ႐ွည္လ်ားေသာ လက္ေပါက္ပ်ဥ္သည္ ၀မ္း၌ ကပ္လ်က္တည္႐ိွသည္။ ၀ိုက္ေနေသာ ႏႈတ္ခမ္းတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ သံခ်တ္သ႑န္ ေလေပါက္တစ္ေပါက္စီ ႐ိွသည္။ ၀မ္းဗိုက္၏အဆံုးပိုင္းတြင္ ကိုယ္ထည္သံုးပံုတစ္ပံုနီးပါးမွ် အၿမီးပိုင္း႐ိွသည္။ အၿမီးပိုင္းႏွင့္ လက္ေပါက္ပ်ဥ္ၾကားတြင္ ႀကိဳးခံု႐ိွသည္။ ေသာ့ေလးေခ်ာင္းမွစ၍ ခ်ည္လိုက္ေသာ တေယာႀကိဳးေလးေခ်ာင္းသည္ လက္ေပါက္ပ်ဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ဆင္းသြားၿပီးလွ်င္ ႀကိဳးခံုကိုေက်ာ္ကာ အၿမီးပိုင္း၌ တစ္ဖန္ခ်ည္လ်က္သား႐ိွရသည္။ အသံအတင္းအေလ်ာ့ လိုရာကို “ေသာ့”လွည့္ကာ ႀကိဳးညိွေပးရသည္။
တေယာကိုယ္တြင္း၌ အသံၾသဇာျဖစ္ေစေသာ အသံေထာက္ပါ႐ိွသည္။ ထိုအသံေထာက္သည္ ႀကိဳးခံု
ညာဘက္ေအာက္နားတြင္႐ိွ၍ ၀မ္းဗိုက္ႏွင့္ေက်ာကို အံက်ေအာင္ေထာက္လ်က္ ႐ိွသည္။ အသံေထာက္ကို ေနရာအတိအက် ေထာက္မထားလွ်င္ တေယာသံပ်က္သည္။ ေ႐ွးအခါက တေယာႀကိဳးမ်ားကို “သိုးအူ”ႏွင့္ အျခားတိရစၦာန္အူတို႕ျဖင့္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾက၏။ ယခုကာလတြင္ တေယာႀကိဳးျပဳလုပ္ရာ၌ ပထမႀကိဳးကို သတၱဳျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယ၊ တတိယႏွင့္ စတုတၳႀကိဳးတို႕ကို ေငြနန္း၊ ေၾကးနန္း၊ ဒန္သတၱဳနန္းျဖင့္ ကြပ္ထားေသာ တိရစၦာန္အူႀကိဳးျဖင့္လည္းေကာင္း လုပ္ၾကသည္။

တေယာထိုးနည္း
တေယာကို ဘိုးတံျဖင့္ ထိုးရ၏။ ဘိုးတံသည္ ၂၇လက္မခန္႕႐ွည္သည္။ ဘိုးတံ၌ ျမင္းၿမီးေပါင္း ၁၅၀ခန္႕ကို
စုစည္း၍ ဆြဲခ်ည္ထားသည္။ ယခုေခတ္သံုး ဘိုးတံကို “ဖရန္ဆြာတူးအက္”ဆိုသူ ျပင္သစ္လူမ်ိဳးတစ္ဦးက ၁၇၀၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ တီထြင္ခဲ့သည္။ ထိုတီထြင္မႈေၾကာင့္ ေ႐ွးက ဘိုးတံကို ခပ္ေကြးေကြးျပဳလုပ္ၾက ေသာ္လည္း ယခုအခါ ဘိုးတံကို ခပ္ဆန္႕ဆန္႕ျပဳလုပ္ၾကသျဖင့္ အနည္းငယ္ ႐ွည္လ်ားေပါ့ပါးလာသည္။
တေယာထိုးရာ၌ တေယာအၿမီးပိုင္းကို ဘယ္ပခံုးေပၚတြင္တင္၍ ေမးျဖင့္ညွပ္ၿပီးလွ်င္ ဘယ္ဘက္လက္သည္
လက္ေပါက္ပ်ဥ္ကို တေယာ၏လည္တံေအာက္မွ လွ်ိဳ၍ ကိုင္ရသည္။ လက္ေလးေခ်ာင္း၏ထိပ္သည္ ႀကိဳးေလးေခ်ာင္းကို လိုသလိုႏွိပ္ေပးရသည္။ လက္မမွာ ထိန္း႐ံုသာ ထိန္းေပးရ၏။ တေယာဘိုးတံကို ႀကိဳးခံု ေ႐ွ႕တစ္လက္မခန္႕တြင္ ႀကိဳးခံုႏွင့္ မ်ဥ္းၿပိဳင္ထားကာ တေယာႀကိဳးေပၚတင္၍ ေ႐ွ႕တိုး ေနာက္ငင္ဆြဲရသည္။ ထိုအခါ ဘိုးတံ၏ျမင္းၿမီးသည္ ႀကိဳးျဖင့္ထိကာ အသံထြက္ေလသည္။

ႏိုင္ငံတကာသံုး တေယာအမ်ိဳးမ်ိဳး
အေ႐ွ႕တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အစၥလာမ္အယူ၀ါဒ ထြန္းကားေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္ တေယာမ်ားသည္ လည္တံ႐ွည္
တေယာမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသံုး “ဟူခ်င္”ဟုေခၚေသာ တေယာမွာ ၀ါးကိုယ္ထည္ႏွင့္ ေသးသြယ္ေသာ လည္တံ႐ိွ၏။ ၀ါးကိုယ္ထည္၏တစ္ဘက္ကို အသံအလို႕ငွာ ေျမြေရခြံျဖင့္ က်က္ထားသည္။ဘိုးတံမွာ တေယာႏွင့္ သီးျခားမဟုတ္။ တေယာႀကိဳးျဖင့္ ေထြးေရာယွက္တင္ ဆက္ထားသည္။ ဂ်ပန္တေယာမွာမူ ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္း တပ္ေသာ “ကိုက်ဴ”ေခၚ တေယာျဖစ္၏။ မာလာယုကၽြန္းဆြယ္ႏွင့္ ဘာလီကၽြန္းတို႕တြင္ အုန္းမႈတ္ခြံကို သားေရျဖင့္ က်က္ထားေသာ တေယာကို အသံုးျပဳေလ့႐ိွၾကသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံ႐ိွ ဇာတ္နိမ့္သူ လူမ်ိဳးတုိ႕ အသံုးျပဳေသာတေယာမွာမူ ကိုယ္ထည္၏ေက်ာဘက္၌ လံုး၀န္း၍
၀မ္းဘက္တြင္ ခြက္ေနသည္။ အသံအလို႕ငွာ သားေရျဖင့္ က်က္ထားသည္။ အခ်ိဳ႕တေယာတို႕၌ တေယာႀကိဳး သံုးေလးေခ်ာင္းကို ထံုးစံအတိုင္းတပ္ထားသည့္အျပင္တေယာ၀မ္းဗိုက္တြင္ ႀကိဳးအပိုမ်ားျမႇဳပ္၍ ထည့္ထားသည္။ သေဘာမွာ မူလႀကိဳးမွထြက္ေပၚလာေသာအသံအလိုက္ အပိုႀကိဳးမ်ားက ျမည္ဟည္းေစရန္ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ တေယာတို႕မွာ ကိုယ္ထည္သည္ ပုလင္းပံုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပန္းသီးပံုေသာ္လည္းေကာင္း ႐ိွၾကသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ တေယာတူရိယာကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ သံုးစြဲတီးမႈတ္ေၾကာင္း အေစာဆံုး ေတြ႕႐ိွရ၏။
“တေယာျပား”ႏွင့္ “အုန္းမႈတ္တေယာ”ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳး႐ိွသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္တေယာမ်ားသည္ ေ႐ွးျမန္မာ တေယာစစ္စစ္မ်ားျဖစ္ၾကၿပီး ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္တပ္ဆင္ထားသည္။တေယာထိုးနည္မွာ အေနာက္ႏိုင္ငံတေယာမ်ား ထိုးနည္းအတိုင္းမဟုတ္ဘဲ တေယာေခါင္းကို အေပၚေထာင္လ်က္ထိုးၾကသည္။ တေယာႀကိဳးကို ျမင္းၿမီး၊ တိရစၦာန္အူ၊ ပိုးႀကိဳးတို႕ျဖင့္ ျပဳလုပ္၏။ ေ႐ွးျမန္မာ တေယာျပားကို မြန္လူမ်ိဳးမ်ား၏ တီး၀ိုင္းတြင္ ယေန႕တိုင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေသးသည္။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ တေယာအကယ္ဒမီေက်ာင္း
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ေပက်င္းတြင္ Missouri Southern Suzuki Violin Academy (MSSVA)ကို ဖြင့္လွစ္ ထားသည္။
၄င္း MSSVA သည္ ေတးဂီတ တကၠသိုလ္၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သည္။ ၄င္းအကယ္ဒမီ အဖြဲ႕၀င္မ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင့္ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားအ႐ြယ္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ အခ်ိဳ႕မွာ အသက္ေလးႏွစ္အ႐ြယ္ ကေလးငယ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ၄င္း အကယ္ဒမီေက်ာင္းကို တည္ေထာင္သူမွာ Dr.Shinichi Sujuki methad ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အကယ္ဒမီေက်ာင္းတြင္ သင္ၾကားေသာ ေတးဂီတနည္းစနစ္ကို Sujuki methadဟုေခၚၿပီး ႐ိုးရာေတးဂီတ အေျခခံျဖင့္ တီထြင္ထားေသာေၾကာင့္ အံ၀င္ခြင္က်မႈ႐ိွသည္။
ယင္း အကယ္ဒမီေက်ာင္း၏ ဒါ႐ိုက္တာ Dr.Kexi Lui က “ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ေတးဂီတသင္ၾကားဆရာမ်ားရဲ႕
ႀကိဳးပမ္းမႈေၾကာင့္ ေကာင္းမြန္တဲ့ရလဒ္မ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ကၽြန္ေတာ္မ်ားစြာ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္ရပါတယ္” ဟူ၍ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ Sujuki ၏ ေတးဂီတ သင္ၾကားမႈနည္းစနစ္သည္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ လြန္စြာ လူသိမ်ားထင္႐ွားေက်ာ္ၾကားသည္ဟု Dr.Kexi Lui က ဆုိပါသည္။ထို အကယ္ဒမီေက်ာင္းသို႕ မၾကာခဏ ဆိုသလို ႏိုင္ငံျခားဧည့္သည္မ်ား လာေရာက္ေလ့လာၾကရာ ၄င္းေက်ာင္းမွ ကေလးသူငယ္မ်ားက “ႀကိဳဆိုပါသည္။ ႀကိဳဆိုပါသည္” ဟူေသာ သံၿပိဳင္ေတးသီခ်င္းျဖင့္ သီဆိုေျဖေဖ်ာ္ၾကသျဖင့္ ဧည့္သည္မ်ား အာရေက်နပ္မႈ ရ႐ိွသည္ဟု သိရပါသည္။
လင္းဦး(စိတ္ပညာ)မွ.....





Labels: ,

Print ပဲထုပ်ပါ..pdf ထုပ်လျှင်.ဖောင့်လွဲနေလိမ့်မယ်



မာတိကာ ၁ မာတိကာ ၂ မာတိကာ ၃ မာတိကာ ၄ မာတိကာ ၅

0 - ဦး မှတ်ချက်ပေးထားပါသည်

Post a Comment

KKZ Myanmar Unicode Keyboard

Mone Tine On Android

►Version 1.1

►Version 1.0

MoneTineKeyboard

Like လုပ်ထားနိုင်ပါတယ်

Mone Tine Knowledge Bank

Labels

အောက်ကကြေငြာလေးကလစ်ပေးပါဦး

Usage Policies

သင်၏ Facebook  တွင် ဖတ်နိုင်ရန် LIKE လုပ်ခဲ့ပါ..
( အမှန်ခြစ် ပေါ်နေပြီး LIKE ပြီးသားပါက CLOSE ကိုသာနှိပ် ပိတ်ပါ )

ကျေးဇူးတင်ပါတယ် မုန်တိုင်း

ကျန်းမာကြပါစေ